Představujeme Vám další novinku na našem webu - POLITURU BERLIN, která se zabývá výrobou polských designových klasik a jejíž produkty možná z minulosti sami znáte. Proč a za jakých okolností firma vznikla poslouží nejlépe její vlastní slova a na konci článku galerie produktů:
"Náš nábytek byl navržen pro dělnickou třídu:
Z ideologických důvodů jsme nesměli navrhovat luxusní věci.
Přesto nám bylo jasné, že si lidé zaslouží něco lepšího."
Představte si, že žijete ve světě, kde je každý anonymní a musí splňovat stanovené normy. Chcete vytvořit lepší svět, ale chybí vám k tomu materiál, technologie a infrastruktura. Když jsme náhodou narazili na neobvyklá křesla z Polska a zjistili, že není možné hned určit designéra, byli jsme zmateni.
Proto jsme založili berlínskou společnost POLITURA, jejímž cílem je nejen vyhledávat návrháře, ale také uvádět jejich zapomenuté návrhy na trh.
Vždyť kde jinde by taková myšlenka mohla přijít na svět než ve městě, jehož identita byla pevně rozdělena mezi Západ a Východ?
To byly výzvy poválečné východní Evropy. Navzdory všeobecné potřebě krásy a modernosti museli tehdejší designéři bojovat s nedostatkem materiálů, technologickými omezeními a plánovaným hospodářstvím, které určovalo tehdejší průmyslové standardy.
Podle socialistické ideologie byli designéři považováni za prosté dělníky: Mnoho z nich proto zůstalo po desetiletí v anonymitě, přestože výrobky podle jejich návrhů byly distribuovány po celém východním bloku.
Design ve východní Evropě mezi druhou světovou válkou a pádem komunismu jako by byl pohlcen - skryt za železnou oponou.
Chtěli jsme slyšet kdysi zapomenuté příběhy přímo od současných svědků.
Začal dlouhý výzkum napříč všemi kanály. Internet, úřady, knihovny, státní archivy, doboví svědci. Cestovali jsme po celé zemi, mluvili s lidmi, kteří něco věděli, znali někoho, kdo něco věděl. Postupně jsme tak poznali lidi, kteří za nábytkem stojí, seznámili se s designéry nebo jejich rodinami.
Naším cílem bylo jít zcela novou cestou. Proto se vše, co jsme slyšeli a zjistili, stalo základním kamenem naší značky: hold, který jsme chtěli vzdát velkým, ale dosud neznámým lidem.
Romuald Ferens ve svém ateliéru (2016).
Naše práce se vyplatila, mezitím jsme se rozrostli a dosáhli toho, že již několik let masově vyrábíme naši kolekci.
Spolupracujeme s renomovanými společnostmi a architekty a prodáváme soukromým i firemním zákazníkům po celém světě. Tímto způsobem se postupně snažíme, aby se neznámý design a neuvěřitelné příběhy, které za ním stojí, dostaly na světlo.
VRÁTIT SE V ČASE.
"Chcete se vyhnout banálním odpovědím. Proto přinášíte nové prvky a trendy - často jsou v rozporu se současností, jsou to poněkud cizí řešení.
Ale to je přesně neposlušnost každého designéra: chce se vymanit z nudné, právě přijaté cesty."
Edmund Homa
(1927 - 2017)